Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Inloggen voor leden

Meer en meer professionele fotografen en fotocritici constateren dat het verschil in kwalitatieve inhoud tussen professionele- en amateurfotografie geringer wordt. Sommigen van hen drukken zich sterker uit: dit verschil is soms totaal niet meer merkbaar. Daarom zal ik vanaf nu niet meer het woord amateurfotografen gebruiken. Mijn onderscheid is voortaan: professionele en vrijetijdsfotografen.

Karel Maat, Focus nr. 1, 2010

Logo Fotoclub Heerenveen

Agenda en thema’s Fotoclub Heerenveen 2024

De fotoclubavonden worden gehouden op woensdagavond om de 4 weken van 19.30 tot ongeveer 22.00-22.30 uur in het dorpshuis te Rottum.
Per clubavond kunnen 1 of 2 foto’s afgedrukt ingeleverd worden, verzorgd in passe-partout, in een lijst of opgeplakt.

De eerste volgende clubavond is op 3 april
Het thema van deze avond is "Water" Foto's in kleur of zwart/wit.

Bekijk de thema's in het overzicht, print het uit en doe het in je cameratas, zodat je daar rekening mee kunt houden en je ruim van te voren op de thema’s in kunt spelen.

De foto moet binnen het thema en de beschrijving vallen.
Als jij vindt dat jouw foto hieraan voldoet, neem hem dan mee.

Bij het bespreken van de foto’s wordt gelet op:

• Wat roept de foto op; wat wil je met deze foto vertellen?
  • Waarom heb je dit camerastandpunt gekozen?
  • Is de belichting goed? Hoe is het contrast?
  • Hoe is de verhouding scherpte-onscherpte?
  • Waar wordt je oog het eerst naar toe getrokken en is dat ook jouw bedoeling?

De getoonde foto’s worden op positieve en kritische wijze besproken om elkaar te stimuleren.
De sterke en zwakke elementen in de foto komen zo tot uitdrukking, wat leerzame momenten oplevert.